loading...
بهترین سایت سرگرمی
رضا بازدید : 134 پنجشنبه 19 اسفند 1389 نظرات (0)
http://www.behdasht.gov.ir/uploads/bardari1_2566.jpg


اكثر خانم هايي كه دچار افزايش وزن و چاقي در سنين ميانسالي هستند و به كلينيك هاي كنترل وزن مراجعه مي نمايند، شروع چاقي خود را پس از افزايش وزن ناشي از بارداري خود ذكر مي نمايند.

فراوان هستند مادراني كه بارداري خود را با وزن طبيعي شروع مي كنند و در انتهاي دوران بارداري با افزايش وزني بيش از 20 تا 30 كيلوگرم مواجه مي شوند.

مشكل وقتي حادتر مي گردد كه اين افزايش وزن، پس از تولد نوزاد، نه تنها كاهش نيافته بلكه در بعضي از افراد، حتي بيشتر هم مي شود.

اهميت شير مادر در كاهش وزن مادران

شير دادن مادر به نوزاد علاوه بر آثار فراواني كه در رشد نوزاد خواهد داشت، به بازگشت مادر به وزن طبيعي نيز كمك قابل توجهي مي كند.

خيلي از مادران كه عدم ترشح شير كافي را بهانه قطع شيردهي مي دانند، كاملا در اشتباه هستند، چرا كه در اكثر موارد، مشكل در عدم كفايت توليد و ترشح شير نمي باشد بلكه اين مربوط به عدم آشنايي از تكنيك هاي صحيح شير دادن است. لذا به ويژه در مادران چاق كه در مراحل اوليه شايد مكيدن شير براي نوزادشان سخت باشد نبايد از شير دادن نااميد شده و براي آموختن تكنيك هاي صحيح شير دادن حتما با پزشك متخصص زنان و يا نوزادان خود مشورت نمايند.

لذا توصيه اساسي آن است كه از فرصت شيردادن نه تنها براي رشد كافي كودك تان، بلكه براي بازگشت به وزن طبيعي قبل از زايمان، نهايت بهره را ببريد.

يكي از نكاتي كه باعث نگراني خيلي از مادران به ويژه آنان كه تجربه بارداري اول را نيز دارند آن است كه اگر در دوران پس از زايمان شروع به رژيم غذايي نمايند قادر به  دادن شير كافي به نوزادن شان نبوده و يا به عبارتي كودك شان وزن نخواهد گرفت. لذا با توصيه آشنايان و دوستان خود شروع به پرخوري نموده، بدين بهانه كه نوزاد سالمي داشته باشند. در حالي كه واقعيت آن است كه شما حتي اگر دچار افزايش وزن بي رويه در دوران بارداري نباشيد، به خوردن بيش از حد مواد غذايي در دوران شيردهي براي كافي بودن ترشح شير نياز نخواهيد داشت.

از علل مهم چاقي دردوران شيردهي، يكي عدم تحرك و ديگري همين تصور غلط نياز به انرژي فراوان براي تامين رشد نوزاد است.

توصيه هاي عملي براي كاهش وزن مادران شيرده

1- از چاقي و افزايش وزن بي رويه ناشي از بارداري خود نهراسيد. هيچ وقت، حتي پس از افزايش وزن زياد كه در دوران بارداري به دليل روش نادرست تغذيه براي شما ايجاد شده است، براي جلوگيري از عوارض جانبي چاقي و بيماري هاي متابوليك دير نخواهد بود. علاوه بر اين توصيه اكيد متخصصان  آن است كه قبل از آن كه قصد بارداري مجدد داشته باشيد حتما وزن خود را به حد مطلوب باز گردانيد.

از فرصت شيردادن نه تنها براي رشد كافي كودك تان، بلكه براي بازگشت به وزن طبيعي قبل از زايمان، نهايت بهره را ببريد.

2- شما مي توانيد پس از ماه اول شيردهي تلاش براي بازگشت به وزن طبيعي خود را شروع نماييد. البته نيازهاي تغذيه اي شما در اين دوران با زمان هاي ديگر عمر متفاوت است. از طرف ديگر سرعت كاهش وزن شما با حالات معمولي قطعا متفاوت خواهد بود.

مطالعات معتبر اخير علمي، حاكي از آن است كه كاهش وزن نيم كيلوگرم در هفته در بين هفته هاي 4 تا 14 پس از بارداري حتي در مادراني كه نوزادشان فقط از شير آنان تغذيه مي نمايد باعث كاهش ترشح شير و نيز كمبود رشد نوزادان نمي گردد، به شرطي كه رژيم آنان منطقي تنظيم گردد. لذا تنظيم انرژي و ريزمغذي هاي لازم و نيز رژيم غذايي مطلوب در دوران شيردهي بايستي توسط متخصص تغذيه شما تنظيم گردد.

3. اگرچه نياز مادر شيرده به انرژي بيش از فرد مشابه بدون شيردهي است، ولي ميزان اين افزايش نبايد بيش از حد باشد. تا يك ماهگي كودك تان، ميزان نياز افزوده شما به كالري چيزي در حدود 450 كيلو كالري در هر روز است. در دو ماهگي530 كيلو كالري، در سه ماهگي 570 كيلو كالري است. در پنج تا شش ماهگي، زماني كه غذاي كمكي براي كودك تان را شروع مي كنيد اين ميزان به 480 كيلو كالري و سپس در بالاتر از 6 ماهگي به فقط 240 كيلو كالري مازاد در روز مي رسد. مثلا اگر شما در روز 1500كيلو كالري به طور نرمال استفاده مي كرديد، در ماه اول پس از زايمان (اگر كودك تان فقط از شير شما تغذيه مي كند) به حدودا 1950 كيلو كالري نياز داريد.

لذا در دوران شيردهي شما بايد رژيم منظم و متعادلي داشته باشيد تا بتوانيد هم شير كافي به كودك تان بدهيد و هم دچار افزايش وزن بي رويه نشويد.

 

4- عامل مهم ديگر براي بازگشت به وزن و سايز قبل از بارداري داشتن ورزش منظم است. لذا شما بايد ورزش كنيد تا فرم بدن تان به قبل برگردد. هيج عجله اي در كار نيست، اگرچه بسياري از زنان احساس خستگي زيادي مي كنند و برخي نيز دچار استرس پس از زايمان هستند، اما ورزش منظم و قابل تحمل هم به كاهش وزن كمك مي نمايد و هم آن كه در بهبود اختلالات خلقي و كاهش اين نوع موارد كمك كننده مي باشد.

از طرف ديگر اگر شما نمي توانيد تمام روز را فعاليت كنيد نبايد احساس گناه كنيد چرا كه به طور طبيعي با مسووليت هاي شما اين انتظار طبعا منطقي و امكان پذير نمي باشد. تنها از فعاليت هاي بدني، كاري را انجام دهيد كه به شما احساس بهتري مي بخشد.

داشتن پياده روي حتي در منزل را شروع نماييد. فعاليت كم بهتر از فعاليت نداشتن است و صرف كمي وقت در روز براي خودتان، براي بازگشت به وضعيت قبلي بسيار با اهميت است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    رضا
    رضا

    آمار سایت
  • کل مطالب : 582
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 10
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 452
  • بازدید سال : 3,221
  • بازدید کلی : 402,175